Dogma, Dogpile y otras cuestiones…


Hola, Hola. Lamento no haber hecho mucho por aquí en estos meses y no es porque haya estado de fiesta. De hecho, esto ha sido un infierno. Mmmm…literalmente. Estoy haciendo una película. Y dirán: ¿Que diablos me importa? o Genial! … Para quienes dijeron lo primero pueden irse a la f…facebook. El caso es, he leído muchos libros sobre cine (los mejores son de Bret Stern. Lloyd Kauffman y Robert Rodríguez) y les diré algunas cosas en el proceso; pero Hoy veremos las reglas que definitivamente rompere:

EL DOGMA 95

Juro someterme a las siguientes redactadas y confirmadas por DOGME 95:

1. Los rodajes tienen que llevarse a cabo en locación. No se puede decorar ni crear un “set”. Si un artículo u objeto es necesario para el desarrollo de la historia, se debe buscar una locación donde estén los objetos necesarios. Ni siquiera tengo dinero para un set…

2. El sonido no puede ser mezclado separadamente de las imágenes o viceversa (la música no debe ser usada, a menos que esta sea grabada en el mismo lugar donde la escena está siendo rodada).

3. Se rodará cámara en mano. Cualquier movimiento o inmovilidad debido a la mano está permitido. (La película no debe tener lugar donde esté la cámara, el rodaje debe tener lugar donde la película tiene lugar).

4. La película tiene que ser en colores. Luz especial o artificial no está permitida (sí la luz no alcanza para rodar una determinada escena, esta debe ser eliminada o, en rigor, se le puede enchufar un foco simple a la cámara).

5. Se prohíben los efectos ópticos y los filtros. Díselo a James Cameron…

6. La película no puede tener una acción o desarrollo superficial (no pueden haber armas ni pueden ocurrir crímenes en la historia). Ya valimos

7. Se prohíbe la alineación temporal o espacial. (Esto es para corrobar que la película tiene lugar aquí y ahora).

8. No se aceptan películas de género. WTF?

9. El formato de la película debe ser de 35 mm.

10. El director no debe aparecer en los títulos de crédito. Entonces para qué?!

Desde ahora en adelante prometo como director no ejercer ningún tipo de gusto personal. Ya no soy un artista. Desde ahora en adelante prometo no crear una “obra”, ya que considero que el instante y el ahora son más importantes que todo el producto. Mi meta absoluta es forzar la verdad de mis personajes. Prometo hacerlo a toda costa dentro de mis posibilidades y a costa de cualquier buen gusto estético.

Es por ello que hago mi VOTO DE CASTIDAD

Copenhage, Lunes 13 de marzo de 1995

En nombre del DOGME 95

Lars von Trier – Thomas Vinterberg

Bahh, las De Lloyd Kauffman son algo mejores:

DOGPILE

“I swear to submit to the following set of rules drawn up and confirmed by DOGPILE 95:

  1. Shooting MUST be done on location with no soundstages. However, if your Mom’s basement is a $500,000 soundstage, then by all means shoot there. . Props and sets must not cost over $5 to make or produce, unless stolen or obtained through selling your body, or if you have a rich producer then spend his money. The point is, don’t be stupid like Troma and spend your own money.
  2. The sound must never be produced apart from the images or vice versa. But if you thought that there should have been ambient sound that wasn’t there at the time, you can put it in, or if your brother’s band has a cool song, put it in. We won’t tell…
  3. The camera must be handheld unless your penis is hand held, which in this case a tripod is admissible. Or if you don’t have any arms, then by all means use a tripod! If you have no penis, use a stedi-cam, those look great. For a female with no penis, call the Troma editing department. For a female with a penis, call Rosie O’Donell.. Any movement or immobility attainable in the hand or any other body part you can strap a camera to, is permitted.
  4. Use natural light whenever possible (Shooting illegally at night on private property is a good way to gain natural light through police flashlights and spotlight.), but if natural light seems too artificial, then by all means use some lights…
  5. Optical work and filters are forbidden. But what the fuck, if you can afford them, use em. Use your imagination. There shouldn’t be a rule like this, as the late Billy Wilder said “There mustn’t be rules like #5.”
  6. The film mustn’t contain superficial action. So there better be murders, weapons, hard-bodied lesbians, boobies, and more boobies.
  7. What the fuck is wrong with when and where the story takes place… sure worked for George Lucas. If the storyline involves it, feel free to alter time and space as we know it. The film can be wherever the mind takes you, like Buffalo NY, but we aren’t pressuring you. Shoot wherever you want! Seriously! Do what we say.
  8. Genre movies are acceptable. By the way, what exactly is a genre movie? See Shakespeare. Is that genre? Is Ron Jeremy’s Texas Dildo Masquerade genre? Then by God we want to be genre!
  9. The film format must be Academy 35… er 16mm… er video… just make your movie anyway you can get it done. As long as it doesn’t suck.
  10. The director must take credit for his art. Even if it sucks, or if its someone else’s and you can get away legally with it. The only exception is if you directed Italian For Beginners.
  11. P.S. If Steven Spielberg, David Geffen, or Jeffrey Katzenberg are reading this, I’ll suck your cock and swallow for a job!

Furthermore I swear as a director to stay true to my artistic vision! I swear to refrain from listening to anyone’s opinion of my work until it has been completed. My artistic integrity more important than making a film that will appeal to everyone. My supreme goal is to create and interesting and unique film. I swear to do so by all the means available and at the cost of any good taste and any aesthetic considerations.

Thus I make my BOW-WOW-VOW OF FAST-AND-SHITTY
Cannes, May 20th 2002

On behalf of DOGPILE 95,


Ya decidirán qué reglas romper!!

Un comentario el “Dogma, Dogpile y otras cuestiones…

  1. Anónimo dice:

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